Tillägnat Angelica...

Jaha ja... Idag ska vi inte behandla ämnet kornas horn utan hönan och ägget... Underbart att diskutera nått som filosofer diskuterat i århundranden... Nej det var ju inte så... de diskuterade ju om hönan eller ägget kom först och det tänker jag inte ens försöka komma fram till... Vi ska ha en ren biologilektion idag... Alltså, Angelica ställde frågan
:- Susann hur kan hönan få ägg utan att bli påsatt av tuppen.... (Angie1986.blogg.se)
Här kommer ett svar som inte är kontrollerat i böcker men som kan funka... Hönan har betydligt kortare cykel än människan... vi människor släpper ett ägg till livmodern som ligger där och mognar ochväntar på befruktning (och har man tur så man inte råkar bli befruktad) stöts det bort av livmodern med sisådär 26 dagars mellanrum eller nått... En höna har en sådan cykel på en dag...1 ägg varje dag stöts ur kroppen och om du äger en höna kan du äta ett kokt ägg varje dag.. Har du en tupp kommer du ibland se en sträng i ägget vilket innebär att ägget är befruktat men du har fortfarande inte dödat nått om du inte låter hönan ruva ägget i typ tre veckor... om du efter detta kokar ägget och kläcker det kan du när du knäcker ägget hitta en liten kyckling(min personliga mardröm) Befruktningen(om en sådan sker) sker naturligtvis INNAN ägget hårdnar och stöts ut... precis som på en människa förutom att vi ruvar på vårat ägg inuti kroppen och de ruvar på sitt ägg utanför kroppen... Vilket är lite fuskigt tycker jag... allvarligt!! Deras barn växer inom en begränsasd yta och när de blir för stora kommer de ut, visst! Men då är de redan ute, mamman(hönan) lider inte mer av ett befruktat ägg än ett obefruktat ägg för det är samma storlek hursomhelst... men en människa?? Mmm jämför att stöta ut ett pyttelitet ägg under mensveckorna mot att föda barn(även om du har värsta mensvärkarna är det inget jämfört med att föda har 4 syskonbarn lärt mig).... snacka om inte hålla sig inom gränsen Så Angelica, förstår du nått av detta eller ska jag fortsätta biologilektionen??? (min dröm när jag var 15 var biologilärare så jag fortsätter gärna) Avundsjuk på festandet i Borlänge btw men engelska imorgon så får väll vänta till fredag med festandet....

Kommentarer
Postat av: Angelica

Bra svar Susann!! Men ack så komplicerat.. konstigt att kycklingen kan komma in i ägget,, Har tuppar snopp?

2008-12-04 @ 14:20:27
URL: http://angie1986.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0