Barnmorska och chafför---

Idag har jag först försökt få iväg mina föräldrar och barn till stugan och runt 4 åkte vi(eftersom jag ville ha bilen måsta jag skjutsa dem) så GRUVLIGT försenad (1 timme) tog jag in korna och började mjölka... Snacka om drygt, kom in sex istället för kvart i fem och gick in och åt... Irriterad både på kor, föräldrar OCH apoteket av olika anledningar... in å äta.. höll vad jag tyckte hela tiden koll på en ko som skulle kalva men ett tu tre så hade hon fgjort det... på åkern och kalven stod redan och drack mjölk... suck!! det betyder stora problem med ledsen mamma och kalv... Jag förstår inte de som tycker kalven och mamman ska bo ihop i tre dagar och sedan skiljas åt istället för att aldrig se varandra(tre dagars gränsen är för då har kon råmjölk så om man har t ex KRAVkor är det ett måste att kor och kalv ska gå samman under dessa viktiga tre dygn)... De här två har känt varandra max en timme och jag kommer få lyssna dagar på kalvens rop efter mor.. om de varit ihop i tre dagar skulle även kon ropa... så skulle man få stå där och lyssna...Var just ute och stängde åt hönsen och såg kossan stå och lukta på platsen där hon kalvat... det e så sorgligt att se... När man istället kan skilja dem åt och låta kalve tro att  vi är deras mor och kossan aldrig egentligen förstå vad som hände...Nåja jag väntar ytterliggare problem imorgon när jag ska få kalven att förstå att han ska dricka ur hink inte ur juver!! Imorgon tror ja dessutom att jag väntar ytterliggare förökning i kofronten för hon läkte rejält med mjölk idag och hade vaxpropp på spenarna...borde gå ut på åkern och titta till det men det får vara till imorgon.. borde inte va et problem för hon ska inte kalva fören om ngn dag...

Apråpå kalva så har min syster varit upp på gyn och fått bekräftat att hon är gravid, den 17 februari är det dags... ja just det ja... å min andra syster väntar den 2A mars... på min födelsedag smickrande nog... dubbelmoster igen alltså... känns lite jobbigt att det hela tiden blir dubbelt, senast var det ju max och elida med tio dagar emellan men erkänner att det är mysigt oxå... 6 syskonbaarn från att haft 4:) bara jag kvar nu... men jag vväntar ytterliggare en stund:)Mina syskon ska ju ha nått att gulla med när de förökat sig klart oxå:) Å ja vet ju av egen erfarenhet att man inte mår så dåligt av att vara minst i släkten... man mår riktigt bra=)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0