K-märkt dag..




Idag har jag åkt buss, åkt buss och åkt buss... men däremellan hoppade vi av, första anhalten var Fågelsjö kulturgård, "husetöveråa".. Om är rik, bor mitt i en "korsning" av olika influenser och får ett Amerikavykort med ett väldigt vackert hus på så kanske man runt 1900 skulle tänkt så här.. Nej jag býgger det där vackra huset mitt emot det här, sen på julafton då låser jag det här huset och flyttar in där... Och lämnar allt det gamla så det bara blir modernt dit jag ska.. Sagt och gjort, när man är rik och handlingskraftig kan sådanna infall genomföras och det gjordes i Fågelsjö... jätte läckert var det, men mest läckert var nog matladan, som med sina 5 lås och 7 moment höll både tjuvar och pigor från att äta upp gårdens mat.. Tänk om man hade det så, då skulle man nog inte småäta så mycket...:)





När vi
sett hela gården packade vi oss i bussen igen och åkte till Los koboltgruva... Också ett mycket spännande ställe, en 1700 tals gruvområde som inne¨håller gångar och schakt som fortfarande tömms på vatten och 200 år av skräp, Losborna tyckte det var mycket lämpligt att kasta sitt skräp i en gruva istället för nån annanstans.. Tanken var god och den höll ju i ganska många generationer--- Men nu ska skiten upp och jag undrar om inte dagens losbor som jobbar med det ibland har hädat sina förfäder och skällt på dem--- De har hittat allt därnere, från gamla skor och cyklar till skelletdelar av djur- Båda guiderna på ställena var kanonbra, sköna lugna klara röster som utan brådska berättar intressanta saker..Det som saknas i koboltgruvan är några människoöden, om de som jobbade och dog där... men den lades ner på 17talet... så sådanna berättelser kanske inte finns... Men historiker som jag är älskade jag att känna på trä som var bevarat i över 300 år--- Snacka om svindlande, både höjdmässigt när man tittade ner i de djupa schakten och tanken på hur de slet för att komma igenom berget... Åratal av blod svett och tårar... och pengarna går till männen som sitter högst upp och röker pipa och dricker punsch på sin veranda... Livet är orättvis ibland kan man tycka, då kan det nog v
ara bra att tänka hur orättvist det var förr....


Mera tänkvärt,... Har just svärtat en vedspis och kom och tänka på något som jag ibland grubblar på... har ni funderat på att laga mat... Att laga mat innebär att sätta en kastrull och skruva på plattan och tillaga den... oki..det var enkelt... Går man innan elen kom till byn, som förövrigt var år 1912, så fick man börja med att tända vedspisen och sen ta kastrullen och göra likadant.. Inte så krångligt om man räknar med att ha en piga som burit in veden och en man som huggit träd i skogen och sen till ved... mmm men vedspisen kom inte till sverige fören 1840 talet.. och innan den nått oss är vi säkert inne i senare delen av 1800---- Tänk er att med trebenskittlar, stora grytor hängande i kedjor laga mat-- över öppen låga.. all mat som tillagas ska tillagas där... Sen ja vilken mat? Potatisen hade inte kommit än, så det var rovor och gröt... Suck! Fast återigen, tänk vilken bantningskur det skulle vara!

Jag jobbar hårt för att undvika fotbollen, förra dagen åkte jag till en fotbollsänka och vi satt och snacka skit och idag bastade jag å nu blir det sängen:) Igår var ytterliggare en oproduktiv
dag men började plocka i snickarstuggan i alla fall så nått blev det ju gjort... Sen åkte jag å frida på picasso och käkade för att sedan avancera hem och snacka skit-... Tyvärr var både hon och jag helt slut så kvällen slutade tidigt men var väldigt trevlig:):)

Kommentarer
Postat av: Angelica the sexy bitch

ååå jag älskar oxå historiska grejer!!! jag och en kompis brukar gå runt på kyrkogårdar och läsa på gamla gravstenar, haha

2008-06-15 @ 00:40:11
URL: http://angie1986.blogg.se/
Postat av: WilliamJohansson

fyfasen vad intressant! Det absolut värsta när man är på historiska ställen eller museum är guider som ska prata så snabbt (helst på extremtknackig engelska) som möjligt och göra så att man ska hinna med och se allt (vilket blir vädligt stressigt) :)

2008-06-16 @ 16:38:15
URL: http://vonfantasy.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0