Kojakt...apråpå gener..



En gång... ja för sisådär två år sen stiftade jag och min familj bekantskap med en liten ko... Hon var ut för första gången i sitt liv och vi lärde oss snabbt... Med lyft huvud, höjd svans och travande steg sprang hon... och sprang... Över trådar, under stängsel och bäckar, vi gav henne namn efter en väldigt känd travhäst.. Järvsösfaks... Hon sprang en hel sommar och var istort sett okontrollerbar... Nu är hon en mogen ko och har tack och lov lugnat sitt trav.. Så idag släppte vi ut kalvar, när man släpper ut kalvar gör man det i en liten hage med staket och tråd... Ut kommer två kalvar som skuttar och njuter.. en tredje kommer ut, ser sig omkring och börjar äta gräs.. Vi står å passar dem en stund och plötsligt går den lugna kalven fram till hagkanten, tittar på oss och hoppar över... sen travade hon iväg...med svans och huvud högt och en elegant trav... En timme senare hade vi henne under kontroll i ladugården igen... jag gick in och kollade stamtavla.. jajemän denna travare var rakt nedåtstigande dotter till järsvsöfaks alako... Blir en kul sommar att jaga henne!!¨
(bilderna tagna från google, lathet men orkade inte gå ut och ta ett kort på en ko)

Idag har vi varit på kvällsauktion och inhandlat ingenting... men som tur är det riktigt roligt att vara på auktion om auktionsförrättaren har humor och det har denne man:) Så två saker inhandlades men däremot var vi på eriksjälpen före och där hittade vi äntligen nattdukslampor ala 40 tal:) Underbart nu är mitt sovrum ute i gammelgården komplett:).. Ja förutom de två sängmöblerna som jag väntar få leverat av min moster någon dag... annars så:) Förutom det har jag även idag bytt dörrlås i en av dörrarna där ute... och för att bättra på mitt tålamod bestämde sig gammelfarfar Jonke att jäklas på alla möjliga sätt.. men två timmar senare satt låset på plats... pheew... spöken eller inte spöken.. ja vem vet men jag är övertygad om att jag aldrig mera tänker byta dörrlås... köper hänglås nästa gång!!!!


Just nu funderas det mycket och många projekt på gång... På lördag åks det till fågelsjö för att titta på det gamla huset där, ska bli kul att se ett autentiskt orört hus som bara lämnades åt sitt öde så allt blev kvar! Mitt jobb på vår gård av återställande är så gott som klart och det känns lite skrämmande att något som uppfyllt ens liv i tre år, eller tre sommrar nu ska bli realitet.. Det ska komma gäster hit, och sova!!! Allt det vi jobbat så hårt för, allt man tänkt och funderat.. Det är nära nu--- både skrämmande och fruktansvärt kul!!!!!!

SPÅRLÖST försvunnen.... fyrbenta rävar eller tvåbenta???



Mera jordbruk... Det försvinner myskankor hos oss... och de försvinner spårlöst, utan ett dun eller fjäder... nu har vi bara en stackare kvar och henne måste vi nog ge bort... man kan inte ha en myskanka-- när vi tänker efter försvinner hönor oxå... så frågan är... är det tvåbentarävar... eller fyrbenta... hoppas mysteriet löser sig...får sätta mig och spana någon dag...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0