Gamla dikter--- just for fun?

En gång i tiden skrev jag dikter...

Läste dem igen och en del lägger jag här... de och flera ligger under min andra blogg.. inte nya dikter... utan gamla..från en liten förvirrad Susann som sökte...

På nått sätt passar de just nu... En del vet jag exakt när och varför jag skrev, de är daterade även om jag inte skrivit mer än datumen.

Livet leker...

Livet är hårt och går i vågor.. Jag skriker i protest men ingen förstår.
Jag ler och dansar, ingen vet att det är ett spel. Människor, maskerad, alla döljer sitt
rätta jag... Ensam bakom fasaden där står jag... Styr i alla tråd, drar undan alla
masker,
sanningen glimtar fram, domen kommer och domaren är jag... Livet är hårt och bara en
lek..
och den som leker är jag!
(2005)


På alla årstider, i alla väder skall vi ut, tidiga mornar, sena kvällar. Vi kämpar och stretar, fast allt går oss emot, knän som strejkar, ryggar som värker. Ni kanske undrar varför vi gör det?
Är det för att vi får pengar av EU? Eller för att ni skall få kött på bordet och smör på brödet. Nej, så enkelt är det inte. Men om du någonsin följt en kalv från dennes första andetag genom hela livet, om du någonsin sett fröet du sått växa upp och bli stor, om du någonsin känt stoltheten att veta att det du gör ger mat till många. Då vet du varför vi gör det, då vet du varför vi aldrig ger upp, varför vi reser oss upp och fortsätter mot

(2000 efter hjälpt till med första kalvningen på skoljordbruket)

Drömma
De härliga med att sova och drömma är att man kan befinna sig var som helst, med vem som helst och göra allt utan att vare sig bli dömd, glömd eller bli avslöjad.

Känslor
Jag har lärt mig fly från känslor...
Jag har lärt mig dölja mina tårar...
Jag har lärt mig att slåss istället för att tala...
Hur gör man om man inte längre vill fly, dölja sina tårar & slåss istället för att prata???
1998

Att leva nu och strunta imorgon....
Hur ska det gå till?
Vem har sagt att just JAG måste kunna kontrollera allting?
Vem sade att just jag måste hålla världen i min hand...
Även fast jag vet att det inte är så så kan jag inte slappna av
å ta dagen som den kommer...
Bara följa med och strunta i följd, konsekvens å handlande....
Det går inte för då sviker jag mig själv å går under...
Ikväll ska jag börja mitt nya liv "Att försöka strunta i allt å bara följa me"
Troligtvis kommer jag misslyckas men jag har insett problemet så nu e det
bara att sakta börja ta sig ur det!
Inget e omöjligt, inte ens det här!

(2003,mmm här var det nog skapligt trassligt)



Sidan
En sida så vit & tråkig men med några streck kan man förvandla den till något vackert, sorgset eller glatt. Men några streck kan man förvandla något till glädje eller sorg med några streck kan man förneka eller erkänna... Ett papper från början kan bli något alldeles speciellt...
(1999)


Om världen vore en bok, vem bestämmer titeln?
Om världen vore en bok, vem skriver handlingen?
Om världen vore en bok, vem bestämmer slutet?

(Texten ovan står alltid i slutet på dagböckerna jag skriver... så påhittat mellan åren 1996-1999 när ja skrev min första dagbok, tog några år att ta mig igenom den)




Här nedan är ett stort genombrott... efter 5 år av hat har jag lagt det bakom mig och därefter dömmer jag genast alla som hatar... man har sina smarta stunder när man är liten=))

Alla verkar hata så mycket, bryr sig så mycket om triviala saker...
Varför slösa energi att hata ngt eller ngn?
Bara ignorera istället...
Sluta tänka på den ni hatar och fokusera på det ni älskar istället
så kanske ni finner livet lite roligare!

(min första livsfilosofi står här nedan, skrevs i åttan, lämnar osagt vad följderna av den blev)

Lär er älska den ni hatar och hata den ni älskar, lär er sedan att strunta i båda,
det är svårt men efteråt blir livet betydligt mindre komplicerat!!!!




(puppylove under psedonymnamn POPP under många år, hur många dikter som är tillängnad honom vet jag inte)

I Just want to say Sorry...
I just want to say I love you
I just want to ask i you love me
I Just want to ask if you will be my friend...
If I deard I would ask me that, but I dear not, so I sit hear in silence,
listened to my friend talking about you. I look up in the skye, see the stars above me.
I think about you, hoping that you love me to.
(1996-2002)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0