mmm

Nu är kl 1 igen och det är inte så förvånande att man är uppe, mest sugen att ta en långpromenad men som alltid ska jag försöka sova... Lider dock av halsbränna och har absolut inget hemma för att lindra det... annars har nästäppan gett med sig och förkylningen verkar inte komma... helgen börjar bli ganska fullsmockad med grejjer att göra, det är till och med så mycket att jag inser att kompromisser kommer att ske.. kan bara inte bestämma mig för hur men på nått vis ordnar det sig, det gör det ju alltid... Nästa vecka börjar nästa kurs och äntligen har ett schema dykt upp... Detta är de nästkommande tio veckorna av mitt liv... vecka 4 och 5 kommer vi ha förberedande seminarium vad gäller etik, lärarprocesser och utvärderingar av sitt eget arbete... sen kommer 6 veckors praktik... vilket innebär att man på måndagar har litteraturseminarium med sem upg att lösa och kurslit att läsa innan, sen har man tre dagars praktik och 1 dag att förbereda nästkommande veckas sem upg och läsa kurslit... Man kan ju lugnt konstatera att en bok är på 250 sidor, vfun kommer minst vara 8 timmar om man ska va med på alla möten och på kvällar ska man inte plugga enl csn... inte heller helger ska man plugga... så tala om för mig nu, att läsa 250 sidor, lösa uppgiften och faktist förstå vad man gör... Hur ska det ske ¨på de 8 timmarna som man har tillfogande den lediga dagen??? Det är ett skämt, svaret är enkelt...Högskolans Lärarnaeanser att man under helgen ska läsa och lösa uppgiften, för att sedan ha energi att vara på seminarium , föreläsningar och praktik resten av tiden.... Jag förstår inte hur de kan anse att vi som elever ska orka vara alerta och orka lära oss... om man dessutom jämför med alla andra kurser, som knappt innehåller hälften av dessa element så verkar det helsjukt!! Varför inte få praktisera tre dagar i veckan(som är de tillfällen man faktist lär sig något) och ha seminarium OM saker som skett på praktiken så man får chansen att bearbeta detta... Att skriva loggbok den 4e lediga dagen, reflektera över vad som hänt och planera nästa veckas vfu uppgifter känns betydligt meningsfullare än att läsa  Bruk - för kvalitetsarbete i förskola och skola eller Yrkesetik och pedagogiskt ledarskap Collste, Colnerud, Fjellström, Bartholdsson..... SO POINTLESS!!! Förra gången tyckte vfu läraren att jag sällan refade till kurslitteratur... men hur ska jag kunna refera till så menlösa böcker som inte lär en ett smack... men man fårväll göra som alltid på DU.se... Hänvisa till saker man inte tror på och låtsas som man tror på det man säger..Förbereda sig innan man går på möten, nu ska jag refera till den här boken och säga så här...så det låter som det är nått vettigt... hey, det är man ju van efter 4 år på det här stället....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0