en studie av manlighet

Som  högskolestuderande lärare... hmm pedagog för att hålla sig till rätt term pedagog läser man en hel del genus.. och när jag skriver en hel del menar jag MYCKET!! All den träningen hur man tänker och hur man befinner sig i genus handlar om "alla är lika så länge vi uppfostras lika".... Hmm?? Även efter examen diskuteras genus och så länge man delar upp genus och könsroller har jag min egen uppfattning, för man måste bilda sin egen sådann om man ska överleva ial DU.se... Just nu väljer jag katter, men jag kan likaväl ta hästar, kor, tuppar/höns och hästar... men nu är det katter jag lägger i genustermer...   Jag sitter just och tittar på två katter, en hane och en hona som just har nått sitt halvår och sin "pubertet"... Som dessutom kastrerades båda två för nån vecka sedan och därför borde vara "könsneutral"... Skojjigt, som ni förstår har jag inte uppfostrat dessa efter några könsroller, även om katthonan alltid har varit lillasyster av naturen eftersom hon är minst men för den delen är det svårt att lära dem könsroller eftersom, ja jag är ingen katt.... likaledes ligger nu dessa två i en hög och medan katthanen slickar sig själv hjälper honan till med att tvätta honom... så båda två tar hand om honom... när honan fångar ett byte lämnar hon det till hanen utan ett uns fight... han höjer svansen till oss och jamar krävande när han vill ha uppmärksamhet medan honan mera kryper upp i famnen och ber om den... Vad jag vill säga är att vissa delar av genus ligger i blodet, så hur vi än kämpar emot det kommer vi inte undan... för det är tyvärr genetik!!! Sedan löner, byta däck och diska... det är könsroller som kan brytas och ändras... i slutändan är det inte genus som ska ändras utan könsrollen, tycker man som kille det är kul att sy, är det killen som ska få sy kläderna och är det tjejen som gillar byta däck ska hon få göra det, utan att omvärden bryr sig...då har vi uppnått könsneutralitet i min värld!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0